Preventieadviseur

Onze fieldmanager Maxime volgde de opleiding tot preventieadviseur.

Home  >  Blog  >  Preventieadviseur

Enkele weken terug kreeg ik de vraag of ik geïnteresseerd was in een opleiding tot preventieadviseur niv III.

Geen idee wat me te wachten stond. Ik werk in een kantooromgeving, veel preventie zal er niet aan te pas komen, toch?

Bij aanvang van de 6-daagse opleiding werd me onmiddellijk duidelijk dat de taken van een preventieadviseur (PA) uitgebreider zijn dan ik initieel dacht.

Natuurlijk denk je in een kantooromgeving aan de evidente zaken zoals ergonomie, wetgeving, verlichting en psychosociale aspecten. Maar het takenpakket is veel ruimer. Je moet op de hoogte zijn van de gevaren van asbest, biologische, chemische en fysische agentia, een noodplan (kunnen) opstellen, de arbeidsmiddelen die ter beschikking gesteld worden evalueren, gezondheidstoezicht organiseren, de arbeidsplaatsten inspecteren en hun specifieke risico’s inschatten, het werken met derden evalueren,… Een hele verantwoordelijkheid.

Natuurlijk is niet elke werkplek even risicovol. Een kantoor is geen chemisch bedrijf, maar uiteindelijk is het doel wel overal hetzelfde: het voorkomen van psychisch en/of fysisch letsels. Ook de werkwijze is overal dezelfde. Of het nu gaat over kleine of grote gevaren, je moet beseffen dat ze er (kunnen) zijn en dat doe je door met argusogen het ganse bedrijf te verkennen. Waar loert er gevaar. Wat is het risico, hoe groot is de kans dat er iets misloopt. En als het misloopt, wat zijn dan de gevolgen. Al deze gevaren moeten opgelijst worden in een globaal preventieplan (GPP).

In een jaaractieplan (JPA) vermeld je dan welke acties er dat jaar genomen gaan worden om de gevaren die in het GPP vermeld staan te voorkomen of te minimaliseren.

Niet elke werkplek is zo onschuldig als op het eerste zicht lijkt. Wist je dat het eerste risico bij beeldschermwerkers niet nek-en rugklachten zijn zoals velen denken, maar darmkanker? Een tekort aan bewegen is hier de oorzaak. Afwisselend staand werken aan hoog-laag-tafels is hier een eenvoudige maar effectieve oplossing.

Sinds de opleiding kijk ik helemaal anders naar hoe bedrijven omgaan met veiligheid/preventie. Het begint al wanneer ik me ergens aanmeld. Moet ik me registreren? En zoja, op elke manier? Want sta je wel eens stil bij het feit dat een efficiënt registratiesysteem levens kan redden? Hoe weet je in geval van nood dat elke bezoeker het gebouw verlaten heeft? Wordt elke bezoeker geregistreerd, zowel bij aankomst als vertrek?

Preventieadviseur… blij dat ik deze opleiding heb mogen volgen!

Deel dit artikel

Gepubliceerd op
8 mei 2019

Geschreven door

Maxime Van Bavel

Categorie

Nieuws

Home pijl rechts oranje Blog pijl rechts oranje Preventieadviseur